right-logo

جستجو

main-logo

  • تلگرام
  • اینستاگرام

انواع سمعک

 

سمعك پشت گوشي (B.T.E)

سمعک های پشت گوشی شامل یک جلد پلاستیکی مقاوم است که پشت لاله گوش قرار می گیرد و به یک قالب که در قسمت کانال گوش خارجی قرار می گیرد،متصل است . صدای سمعک از طریق لوله به قالب منتقل می شود و سپس به گوش می رسد . این گروه از سمعک ها به دلیل سهولت در استفاده، برای تمام رده های سنی مناسب هستند و کم شنوایی های ملایم تا عمیق را پوشش می دهند . بهترین سمعک برای کودکان و اطفال میباشند زیرا قابلیت اتصال به وسایل کمک شنوایی مانند FM را دارند.
آخرین تحول سمعک های پشت گوشی ، سمعک های فیتینگ باز (Open Fitting ) هستند ، سمعکهایOpen Fitting سمعک های بسیار کوچکی هستند که دیده نمی شوند و پشت لاله گوش قرار می گیرند .

حتی از سمعک های داخل گوشی نیز کمتر دیده می شوند . صدا در این سمعک ها از طریق لوله ای به نازکی یک تار مو به صورت امواج الکتریکی به رسیوری که داخل گوش قرار گرفته است منتقل می شود و سپس رسیور مستقیماً امواج صوتی را به گوش می رساند . به دلیل انتقال مستقیم صدا به گوش در سمعک های Open Fitting ،از کیفیت صدای بهتری برخوردارند و اعوجاج ندارند . ضمناً به دلیل اینکه این سمعک ها قالب ندارند بنابراین اثر انسداد به وجود نمی آورند و از این جهت مناسب ترین سمعک برای کم شنوائی های فرکانس بالا هستند و به این افراد امکان حداکثر استفاده از باقیمانده شنوایی طبیعی را می دهد .

سمعك داخل گوشي(I.T.E)

 این سمعک ها در گوش خارجی قرار می گیرند . این گروه از سمعک ها سفارشی هستند و از نظر اندازه به سه دسته تقسیم می شوند :
الف ) داخل گوش In The Ear (I.T.E)
ب ) داخل کانال In The Canal (I.T.C)
ج ) کاملا ً داخل کانال Completely In The Canal (C.I.C)
الف ) داخل گوشی (I.T.E)

در این سمعک ها قطعات در جلد کوچکی قرار گرفته اند . این سمعک در گوش خارجی جای می گیرد و بخشی از آن وارد کانال گوش می شود. برای کم شنوائی های ملایم تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد . اصوات از طریق رسیور ( بلند گو ) به کانال گوش هدایت می شود. کنترلها و ولوم این سمعک نسبت مدلهای پشت گوشی کوچکتر است ( به جز سمعک های Open Fitting )

 ب ) داخل کانال (I.T.C):

تمامی قطعات این سمعک ها در جلد کوچکی نصب می شوند که از ابتدای کانال گوش شروع می شود و به سمت داخل کانال ادامه دارد. اصوات از طریق رسیور به سمت پرده گوش هدایت می شوند . این نوع سمعک از سمعک درون صدفه کوچکتر است و برای کم شنوائی های ملایم و متوسط و نسبتاً شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

ج ) سمعک کاملا ً داخل کانال (C.I.C):

این سمعک ها که سمعک های نامرئی نیز نامیده می شوند،از نظر ظاهری از کوچک ترین سایز برخوردار بوده و کل اجزاء آن هادرون پوسته بسیار ظریف قرار دارد که در داخل مجرای گوش جای می گیرد ، بهترین محدوده پوشش سمعک های نامرئی ، کم شنوایی های ملایم تا متوسط بوده اما امروزه با پیشرفت هایی که در بهبود مدارات ضد سوت (FEEDBACK CANCELLING) در سمعک های دیجیتال و هوشمند صورت گرفته ، این سمعک ها تا محدوده کم شنوایی های شدید را نیز می پوشانند.

به طور کلی استفاده از سمعک های داخل گوشی ( هر سه دسته آن ها ) برای اطفال توصیه نمی شود زیرا قرار گیری آنها در گوش اطفال و کودکان به راحتی استفاده از سمعک پشت گوشی نیست. ضمن اینکه مرتباً با رشد کودک لازمه قالب (پوسته سمعک) مرتباً تعویض شود.

سمعك(RIC)

 در نگاه اول اين سمعك ها مشابه سمعك هاي پشت گوشي هستند اما تفاوت اصلي آنها با سمعك پشت گوشي اين است كه رسيور (بلندگو) اين سمعك ها در كانال گوش قرار گرفته است و يك تیوب بسيار ظريف-شبیه یک سیم نازک پلاستیکی- جايگزين لوله قالب موجود در سمعك هاي پشت گوشي شده است. سمعک های RIE انواع دیجیتال ،هوشمند و WIRELESS را دربر می گیرند.
استفاده از سمعک های RIC امتیازاتی نسبت به سایر سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی مرسوم دارد.اولین امتیاز استفاده از این سمعک ها ، تولید صدایی با کیفیت بهتر نسبت به نمونه های مشابه پشت گوشی و داخل گوشی از همان خانواده سمعک است. دلیل این برتری قرار گیری رسیور سمعک در مجرای گوش و ارسال مستقیم صدای تقویت شده به پرده گوش است .

امتیاز دیگر استفاده از این سمعک ها ، کوچکی و ظرافت بسیار سمعک های RIC نسبت به انواع مرسوم پشت گوشی بوده و از این جهت مورد استقبال قرار گرفته اند . از ویژگی های مهم این گروه از سمعک ها ، رفع اثر انسداد در مجرای گوش بوده و بهترین انتخاب برای کم شنوایی های فرکانس بالا به شمار می روند . از دیگر برتری های سمعک های RIC ، حذف احتمال وقوع فیدبک به دلیل افزایش فاصله بین میکروفون و رسیور سمعک است .

سمعك جيبي (B.W)

در سمعک جیبی، ميكروفون و تقويت كننده درون محفظه اي نصب شده كه در داخل جيب یا بر روی لباس قرار مي گيرد . رسيور آن توسط سيمي به سمعك متصل مي شود و به وسيله قالب داخل مجرای گوش فرد قرار مي گيرد .این سمعک ها از مناسب ترین گزینه ها برای پوشش انواع کم شنوایی های شدید و عمیق به شمار می روند .امروزه استفاده از این سمعک معمول نیست و در مواردی برای آن دسته از کم شنوائیها ی عمیق تجویز می شود که امکان استفاده از انواع دیگر را ندارند.

 

سمعك عينكي

تمام قطعات سعك در داخل دسته عينك جاسازي مي شود. سمعک های عینکی بیشتر در مورد افرادی تجویز می شود که مبتلا به کم شنوایی انتقالی یا آمیخته به همراه ترشحات عفونی هستند. لازم به ذکر است که امروزه استفاده از سمعک های استخوانی بیشتر مرسوم است .تمام قطعات سعک داخل دسته عینک جاسازی می شود و کم شنوائیهای ملایم تا شدید را پوشش می دهند.

سمعک دندانی (In-The-Mouth)

 سمعک دندانی برای کم شنوایی های یک طرفه طراحی شده و صدا را از مسیر استخوانی منتقل می کند اما برخلاف سمعک های BAHA ،نیاز به عمل جراحی ندارد. سایز این سمعک بسیار کوچک بوده و بر روی دندان های بالا و عقب و میکروفون آن بر روی گوش کم شنوا قرار می گیرد .میکروفون اصوات را دریافت و پردازش می کند و از طریق WIRELESS به گیرنده نصب شده در دهان منتقل میکند و در انتها این گیرنده از طریق ارتعاش استخوانی صدا را به گوش داخلی می رساند.

سمعک قابل کاشت

افرادی که کم شنوایی حسی-عصبی در محدوده 35 تا 85 دسیبل دارند، از کاندیداهای این پروتز هستند . این پروتز شامل پردازشگر گفتاری بوده که طی عمل جراحی در زیر پوست و پشت لاله گوش قرار داده می شود. این پردازشگر به وسیله دو سیم به استخوان های گوش میانی (استخوان چکشی و رکابی) وصل می شود . پرده گوش نقش میکروفون را داشته و اصوات پس از ارتعاش پرده گوش ،به استخوانچه چکشی منتقل می شوند . سپس این ارتعاشات به وسیله سیم از استخوانچه چکشی به پردازشگر گفتار منتقل می شود. پس از تقویت و پردازش سیگنال صوتی ،به استخوانچه رکابی و سپس گوش داخلی و عصب شنوایی منتقل شده و درک می شود . این سیستم مجهز به کنترل از راه دور نیز بوده و کاربر می تواند بلندی صدا را کم یا زیاد کند.

منوی موبایل سایت