right-logo

جستجو

main-logo

  • تلگرام
  • اینستاگرام

چگونه از سمعک خود به بهترین نحو، مراقبت و نگهداری کنیم؟ (2)

چگونه از سمعک خود به بهترین نحو، مراقبت و نگهداری کنیم؟ (2)

 

 هنگام استفاده نکردن از سمعک، درب باطری را باز کرده (یعنی آن را خاموش نمایید) و اگر مدت طولانی قصد استفاده از سمعک را ندارید، حتما باتری را از آن خارج کنید تا در داخل سمعک سولفاته نشود و سمعک را در جعبه مخصوص محافظش نگهداری نمایید.

 زمانی که از قطره های مخصوص گوش یا پماد موضعی استفاده میکنید، موقتا استفاده از سمعک را متوقف کنید، چون ممکن است به سمعک نفوذ کرده و منجر به سوختن آن شود.

 اگر ترشح جرم در گوش شما به هر دلیلی زیاد است و مدام باعث بسته شدن گوش شما و عدم رسیدن صدا از سمعک به حلزون گوش میشود، باید به متخصص گوش، حلق و بینی جهت ساکشن گوش، مراجعه كنید (کما اینکه استفاده از سمعک، خود باعث افزایش احتمال تجمع جرم در گوش نسبت به سایرین میشود).

 ورود جرم گوش باعث آسیب دیدن سمعک میشود، سمعک سیستم محافظتی به نام wax guard دارد که لازم است فیلتر آن را بصورت دوره ای(بر حسب میزان جرم سازی گوش) تعویض کنید و در صورت عدم تعویض به موقع و منظم، انباشته شدن جرم گوش (در مکانی که صدا از آن خارج میشود)، باعث کم شدن خروجی صدای سمعک و پایین آمدن کیفیت صدا میشود.

 اگر در داخل کانال يا پشت گوش خود احساس درد يا التهاب داشتيد، لطفا سمعك را کنار بگذارید و با متخصص شنوايي خود مشورت كنيد یا حضورا مراجعه نمایید.

 از فرو کردن اشیای تیز و برنده به داخل فیلتر سمعک اجتناب کنید و هرگز از این گونه ابزار براي تميز كردن خروجي صداي سمعك استفاده ننماييد، زيرا ممكن است به بلندگوي سمعك آسيب برسانيد. در صورتي كه نتوانستيد سمعك خود را كاملا تمیز نماييد، به شنوایی شناس خود مراجه نموده و از او كمك بخواهيد.

برای افزایش کارایی سمعک بهتر است هر شش ماه یکبار و حداکثر سالی یکبار آن را جهت سرویس دوره ای و برای بررسی و چکاپ به کلینیکی که سمعک را خریداری کرده اید نشان دهید.

موقع MRI ، CT scan و کلیه عکس برداری های پزشکی و رادیولوژی / رادیوگرافی و یا درمان هایی که میدان های مغناطیسی شدید و تشعشعات دارند سمعک را از گوش خود درآورده و خاموش نمایید.

هنگام عبور کردن از گیت فرودگاه حتما سمعک خود را خاموش کرده و در جعبه مخصوصش قرار دهید.

 هنگام عدم استفاده از سمعک، خصوصا شب ها، درب باطری را باز بگذارید تا سمعک خاموش شود، جریان هوا در آن برقرار گردد (بخار ناشی از عرق کردن و یا حرارت ناشی از اتصالات الکتریکی سمعک از آن خارج شود و کیفیت سمعک حفظ شود) و باتری هم بیهوده مصرف نشود!

 شب ها بهتر است با سمعک نخوابید، اگرچه احتمال خرابی خود سمعک کم است ولی ممکن است در اثر فشار، گوشتان درد بگیرد و یا سوت سمعک شما را اذیت کند. از همه مهمتر اینکه گوشتان در معرض هوای آزاد قرار بگیرد تا از تجمع میکروب و قارچ جلوگیری شود.

 مانند تمام وسايل الكترونيكي ‌سمعك ها نيز روز به روز پيشرفت مي كنند و همواره محصولات تازه اي وارد بازار مي شود. اگر شما طي 3 تا 5 سال اخير سمعك خود راعوض نكرده ايد پيشنهاد مي شود به شنوایی شناس مراجعه و با او در اين باره مشورت کنید.

روش تمیز کردن قالب سمعک پشت گوشی :
اصوات تقویت شده در سمعک، از طریق قالب وارد کانال گوش میشوند. زمانی که منفذ خروجی قالب بسته شود با اینکه سمعک سالم است ولی صدا از قالب خارج نشده و بیمار صدایی نخواهد شنید. در واقع به مرور زمان در اثر استفاده از سمعک، جرم گوش (سرومن) ممکن است در قالب تجمع و آن را مسدود کرده و در نهایت بر کیفیت صدا تاثیر منفی بگذارد به همین دلیل لازم است قالب را بطور مرتب تمیز کنید.
ابتدا قالب را از سمعک جدا کنید و دقت کنید که سمعک های چپ و راست را مجزا نگه دارید. سپس جرم گوش را با برس پاک کننده و یک پارچه نرم از روی قالب پاک کنید. در صورت لزوم می توانید از آب نیمه گرم و صابون برای شستشوی قالب استفاده کنید(ماهی یکبار کافی میباشد و از مواد شوینده قوی برای این منظور استفاده نکنید)، در آخر قالب را آبکشی کرده و با یک پارچه خشک کنید. قبل از وصل نمودن به سمعک از خشک بودن آن مطمئن شوید(دقت داشته باشید که آب یا مایعات دیگر وارد سمعک نشود). ممکن است قطراتی از آب داخل قالب گوش و یا لوله آن باقی بماند، در این موارد با سشوار کاملا آنها را خشک نمایید.
ضمنا اگر در سمعک شما ونت (لوله تهویه ای که روی قالب شما ایجاد شده) تعبیه گردیده مرتب آن را با براش میله ای که داخل جعبه میباشد باز نگه داشته و تمیز نمایید .
چنانچه شلنگ قالب سخت شده ، تغییر رنگ داده یا پارگی دارد از ادیولوژیست خود درخواست کنید تا آن را برای شما عوض کند. همچنین اگر در صورت تغییر وزن زیاد، قالب به درستی در گوش شما جا نمیفتد یا مشکلاتی از این قبیل، نسبت به دریافت قالب جدید اقدام نمایید.
و در آخر درصورت بروز هرگونه مشکلی حتما به کلینیکی که سمعک را خریداری نموده اید مراجعه کرده و مشکل را با ادیولوژیست خود در میان بگذارید. ما در کلینیک تخصصی شنوایی و سمعک پرشیاتون برای همه بیمارانمان، 2 سال گارانتی بین المللی و 10 سال خدمات پس از فروش در نظر گرفته ایم.

منوی موبایل سایت